Tuesday, July 7, 2009

ASAL USUL KAMPUNG RUKAM

ASAL USUL KAMPUNG RUKAM

PENGENALAN
Kampung Rukam adalah sebuah perkampungan kecil yang terletak di Daerah lundu, kuching, Sarawak dan majoriti didiami "Etnik Salako".. Etnik Salako merupakan salah satu etnik yang minoriti di sarawak dan dikelompokan dalam Bangsa Bidayuh. Etnik ini hanya tertumpu di sekitar Daerah Lundu dan mempunyai pertuturan yang unik serta sukar difahami. Cerita ini hanyalah semata-mata mengenai sejarah Kampung Rukam mendapat namanya dan diceritakan dari turun temurun sehingga kini.Semua pertuturan bahasa Salako yang terdapat dalam cerita ini boleh difahami dengan merujuk kamus yang disedikan.Semoga terhibur !!!

KAMUS BAHASA SALAKO
Baga ngam : mandi tanpa seulas benang dan hanya menutup kemaluan
dengan tangan.
Colop : obor-obor yang menggunakan buluh.
Zaman Arek: Zaman dahulu
babont : babi hutan
Utan udas / utan Tuha : Hutan Tebal
ngareokk : bunyi perut kelaparan
pajong : sejenis santau/ubat guna-guna yang diletakan di kawasan tertentu seperti di huma padi,dusun atau di rumah bagi mengenakan penceroboh .


Long3x time ago!!!!... Sebelum kewujudan komputer dan elektrik serta Broadband maxis yang saya gunakan sekarang, orang dahulu masih lagi mandi " baga ngam", di sungai.Gigi apa lagi, memang sentiasa kelabu asap , pakaian tak payah sebut,memang lebih simple dari "Simple Plan" , jalan pandang-pandang, malam pakai "colop", siang berjaga-jaga, siap dengan jampi serapah.Sekiranya terbunuh pada masa tersebut, ianya hanya boleh dikategorikan sebagai mati "free of charge " ..Keadilan pada ketika itu hanya wujud dalam bentuk balas dendam ibarat "hutang darah dibayar dengan darah", tidak seperti zaman sekarang..."Hutang darah dibayar dengan duit, pagar besi atau tali gantung". Kalau terlepas, boleh goyang kaki...

Pada zaman dahulukala atau dalam bahasa salako, "Zaman Arek " iaitu di Indonesia , wujud sebuah perkampungan kecil yang tidak diketahui namanya sehingga kini... Walaupun kecil,penduduknya tetap hidup dalam keadaan "Happy Go Lucky"...Aktiviti harian banyak dihabiskan dengan bercucuk tanam, memburu dan menangkap ikan ....Di hujung kampung tersebut, tinggal sepasang suami isteri yang sangat miskin iaitu Gali dan isterinya Ukong...Gali dan isterinya Ukong merupakan perintis utama kepada jalan cerita ini... . Ada khabar angin mengatakan mereka berasal dari rumpun bangsa Salako Rara Indon....Sumber pendapatan utama bagi mereka banyak bergantung kepada bercucuk tanam dan berhuma padi...Mereka dikatakan amat gemar berhuma padi bukit dan sentiasa berpindah randah untuk mencari kawasan yang baru untuk berhuma ..Cara hidup mereka seolah-olah seperti orang nomad, iaitu suka merantau dan tidak tetap di sesuatu tempat... Tidak lama kemudian, Gali dan Ukong dikurniakan 4 cahaya mata, yang sulung Langkang( female), yang kedua Dayang(female), yang ketiga Lombet(female) dan yang bongsu Botot( male)...Desas-desus mengatakan, mereka sekeluarga pernah berhijrah ke "Sungai Ano", selepas itu ke "Batang Ai" dan kemudian ke "Banbam ", Indonesia..

Namun, bila kebosanan dan keboringan menjamu, Gali dan anak bininya bernekad hendak meninggalkan kawasan kediamannya yang ibarat saham naik turun tersebut dan ingin mencuba mencari kawasan baru yang lebih jauh dari sebelum ini...Mana tau boleh buat negara baru... paling tidak jadi terkenal macam "Hang jebat "atau "Faizal Tahir".. Berbulan-bulan, berbintang-bintang kejora, entah berapa buah sungai direntasi dan entah berapa banyak "babont" menjadi korban untuk satapan mereka, dan akhirnya!!!.... ....mereka pun sampai lah di sebuah tempat yang mereka sendiri pun mengaru kepala kerana tak "ketahuan" nama tempat tersebut...puas digaru kepala, namun tiada kutu.. "aahhh.!!, peduli laa ", kata mereka, yang penting,tempat tersebut memang "best", sungai pun dekat ...sesuai untuk projek pertanian... "Utan Udas" kata orang salako ..atau "semeaning" nya ialah" Utan Tuha"...atau dalam Bahasa Melayu,ialah "Hutan Tebal".... iaitu hutan yg belum diterokai...Sebenarnya, mereka tak sedar tempat yg baru mereka terokai itu adalah Hutan Tebal Sarawak, dan secara tak langsung, mereka telah pun menjejakkan kaki ke Sarawak...Oleh itu, mereka mengambil kata sepakat untuk menetap di tempat yang baru mereka terokai itu..

Perjalanan cerita tetap diteruskan, ...Semasa Gali dan Ukong tengah menebang pokok untuk berhuma, tiba-tiba mereka terjumpa sejenis buah hutan yang teramat pelik pada ketika itu...saiz lebih kurang macam buah pinang, oleh kerana semangat ingin merasa buah tersebut amat tinggi serta membuak-buak di hati mereka, lalu mereka memakan buah tersebut sekadar untuk "testing" saja...Selepas tidak ada apa-apa yang berlaku, Gali dan Ukong memberi buah tersebut kepada anak mereka....Waktu tersebut, anak-anak Gali dan Ukong masih kecil dan tak tahu apa-apa lagi.."bedal saja laa ", suara hati anak-anaknya itu...Namun, ekoran daripada tindakan terburu-buru memakan buah tersebut, Gali dan Ukong serta anak-anaknya menerima padahnya yang teramat lah teruk!!!!!!!!! , .....iaitu merasa haus dan dahaga sahaja..hehehe !!jangan marah nanti kena jual...

Memang betul dan tiada yang benar melainkan yang tak salah sahaja... Mereka memang terasa haus...tanpa berbicara panjang , mereka terus bergegas sepantas kilat ke arah sungai yang berdekatan lalu meneguk air sungai tersebut sekadar menghilangkan kehausan yang melanda mereka. "Teng3x!!! " bunyi saspen pun kedengaran..Satu keajaiban telah berlaku.... Tiba-tiba air yang mereka minum tersebut terasa teramatlah manis hingga tiada tolok bandingannya pada zaman tersebut sahaja...Gali dan Ukong terdiam, dan berfikir.... "Why??..."sambil mengaru kepala berkali-kali,ternyata memang tiada kelemomor...Kali kelima menggaru kepala, akhirnya Gali dan Ukong mendapat idea..Mereka hendak menjalankan "eksperimen" ke atas air tersebut... Pada fikiran mereka, kalau air tersebut di masak sampai kering, gula akan timbul..Boleh juga buat bisnes macam garam pada fikiran mereka...Di pendekkan cerita yang memang sudah panjang jua, lalu mereka memasak air tersebut dalam bekas... namun bila air tersebut kering, tiada juga gula yang timbul... Namun semangat ingin tahu pada ketika itu memang berkobar-kobar ibarat obor-obor Sukan Olimpik..........Oleh itu,mereka mencurahkan semula air sungai ke dalam bekas yang sudah kering tersebut untuk dimasak lagi.. Berkali-kali mereka mengulangi proses tersebut sampai anak-anaknya terduduk diam melihat gelagat ibubapanya itu... Namun tetap menemui kegagalan!!!.. Malah air tersebut tiada lagi rasa manis bila di minum...Semakin lah mereka merasa pelik dan beribu- ribu tanda soal berlegar-legar di kepala mereka, namun tiada juga" mentol lampu" yang keluar..." Why and the because???", kata Gali kepada Ukong.. Ukong cuma menggeleng kepalanya seperti orang bisu sebagai tanda tidak tahu dan mula putus asa...lagipun, perut sudah "ngareokk", dah lah 'KFC' belum wujud pada masa tersebut..yang ada cuma "Katak , Fruit dan Crab"...

Walaupun eksperimen Gali dan Ukong tidak berjaya, tetapi mereka telah berjaya membongkar satu rahsia alam..Lama-kelamaan mereka tahu kenapa air sungai tersebut sekejab manis sekejab tawar...Sebenarnya, air sungai tersebut menjadi manis bila di minum adalah disebabkan buah hutan tersebut yang berasa manis..Buah hutan tersebut digelar pada zaman sekarang sebagai "Buah Pangkok"..Sungai tersebut di gelar"Sungai Si Danum".... dan secara automatik menjadi nama bagi tempat tersebut..Namun tidak diketahui sebab-sebab gelaran tersebut dan kurang pasti siapa pengelarnya.. samada Gali dan Ukong atau peneroka selepas mereka.. Sekarang , tempat tersebut dikenali Kpg Keranji...iaitu salah satu juga perkampungan kecil yang terletak di Daerah Lundu sekarang.

Tidak lama kemudian, anak-anak Gali dan Ukong meningkat dewasa...Anak sulungnya yang perempuan iaitu Langkang berkhawin dengan orang salako pribumi sarawak yang bernama Majang dan mempunyai 8 cahaya mata. Manakala , anak perempuan yang ditempat kedua dan ketiga iaitu Dayang dan Lombet tidak diketahui jalan ceritanya... Ada mengatakan mereka sudah berkhawin tetapi tiada zuriat dan ada juga khabar mengatakan mereka merantau entah dari mana dan hendak kemana dan tak dapat dikenal pasti oleh pencerita seperti gue... Anak bongsunya yang satu-satunya lelaki iaitu Botot berkhawin dengan orang Pueh bernama Sian dan mempunyai 8 cahaya mata....Apabila Gali dan Ukong sudah meninggal, cuma anaknya Botot dan Langkang yang diketahui ceritanya...Dayang dan Lombet merantau entah kemana...

Cerita ini tidak tamat begitu saja dan belum "ending" lagi... "Siri Adventure "terus disambung oleh anaknya iaitu Botot dan Langkang...Bila keboringan melanda sekali lagi , Botot bersama keluarganya dan Langkang bersama keluarganya berpindah ke Kampung Sedemak iaitu tak jauh dari Kampung Keranji..Langkang dan Botot memang gemar adventure dan menerokai kawasan baru lebih-lebih lagi "utan Udas" kerana dipercayai tanahnya amat subur dan baik untuk aktiviti berhuma dan bercucuk tanam.."Bapak borek anak rintik katakan dan kemana tumpahnya sup kalau tak ke mee kolok sarawak"...., kata pepatah yang sudah patah..

Akhirnya, dua adik beradik ini berjaya menjumpai sebuah tempat yang belum diterokai dan sangat baik untuk pertanian...Pada dasarnya, tempat tersebut hanyalah sebagai tempat berhuma sahaja....Oleh sebab faktor yang jauh dari tempat tinggal... Dua adik beradik ini berpakat untuk menetap di tempat itu bersama keluarganya sekali... Pada ketika itu, tempat tersebut belum bernama lagi...

Semasa tengah berhuma, tiba-tiba mereka didatangi oleh seorang pemuda melayu yang tidak diketahui asal usulnya dan hanya dapat digelar sebagai Pudin melawat mereka berhuma..Ibarat datang tak dijemput,mereka pun kehairanan dan terkejut, takkan hero berani mati nak berebut kawasan dengan mereka... langkah "pajong "kami dahulu,kata hati mereka . Namun, kedatangan pemuda tersebut adalah sebagai kawan dan hendak mencari 'geng'...jadi, disimple kan cerita.. mereka pun bersembang-sembang seperti 'sesi suai kenal'.....Semasa forum bersembang semakin rancak, secara tak sengaja, tiba-tiba Pudin ternampak sejenis buah hutan yang dia kenali ... Namun, sebagai kepastian... Dia bertanya kepada mereka....Buah apa bah itu???, tanya pudin dengan selambe OAG sambil menunjuk ke arah buah hutan tersebut.......ooohhh, itu "Buah Rogak " ,kata Botot dan Langkang...... Namun setelah Pudin teliti dan amati ,dengan selambe dia berkata sekali lagi dengan berani, "kalau orang melayu , kami gelar buah itu Buah Rukam "......."Oooohh, yakah !!!" kata langkang dan Botot dengan penuh bersopan..

..semenjak dari hari itu, lama-lama kelamaan lekatlah gelaran "Rukam" pada pokok tersebut dan menjadi perbualan ramai dan cerita tersebut menjadi semakin famous..Entah macam mana , secara automatik,tempat tersebut lalu mendapat nama sebagai"Kampung Rukam" sempena buah kayu yang bernama Rukam dalam bahasa melayu dan Rogak dalam bahasa Salako....namun, Buah Rogak yang diceritakan tersebut, boleh dikatakan sudah pupus pada zaman sekarang..

Pendek kata, orang yang mula-mula mendiami dan meneroka Kampung Rukam adalah Botot dan Langkang. Semua penduduk yang tinggal di Kampung Rukam sekarang adalah majoriti keturunan Langkang dan Botot..



NAMA : KASOL ANAK BOTOT Gambar orang yang disebelah kiri ini adalah merupakan salah seorang anak Botot yang masih hidup sampai sekarang dan merupakan pencerita utama dalam "Asal usul Kampung Rukam"..Beliau merupakan Datuk kepada saya.Anak-anak Langkang sudah tiada lagi di dunia cuma tinggal generasi cucu-cicitnya sahaja sekarang..


Cerita ini adalah berkaitan dengan yang masih hidup dan yang sudah mati !!!........ semoga terhibur dan jangan tepuk tangan tapi "tepuk" dalam comment!!!!!. Tiada yg benar melainkan yang tak salah!!!

*p/s : semua unsur lawak di dalam cerita ini adalah sekadar mengisi suasana cerita ..
Jangan biarkan diri anda hidup dalam ketakutan!!! life is cabaran!!!

16 comments:

dakbrightside said...

ehehehehe....... kreatif2..... he

kapten apex83 said...

haha... tima kaseh !!!.. sape bahh ktk nian!!

Gold Arawana said...

Thumps up brader....

Gohet ajakhlah... he he he

Antogatn_Kayar said...

ia' laju gia'....
biar lambat asal salamat...
wakakaka

KACHA said...

wow bato ihan curita pasal asal-osol Kampung Rukam koa... hehehe...
walaupun ala2 komedi repo maca iya.

taruskan and happy blogging.

Anonymous said...

weee weit happy bloging
bato-bato kadek kana ISA hehehe

kapten apex 83 said...

haha...mun repo , Follow lah.. hahaha... dudi ada agik jurnal ku mok mijawat...

Anonymous said...

thanks 4 the story...

elizabeth said...

Hemmm..not bad..
boleh tahan gak curita'u koa..
setelah 25 tahun..barulah ku nahuik asal-usul aki' ngan kpg dirik.

kapten apex 83 said...

tima kaseh atas komen anda sis!!!!gue hanya sebagai jurnalis yang masih tranning dengan diri sendiri!!!eeehhaa

Rachel James Hahn said...

wah...anyangk ihan curita asal usul naidak rukam auk...

Anonymous said...

Wawawawa.. Molah lawak jak pirateku nian.. Huhu..

Outeh said...

CObak pajawat family tree curita asal usul nyian.....

Binau U'wap said...

best oooo

kfc said...

mmg buleh!!

anak salako said...

hai kamaruk,bato ugak curita ang dinulis ka sia auk.kreatif jare urangk..mun kampongk bapangongk,lain agik asal-usule.tp aku pun anak sangape nahuiklah..dudi nanyaik urangk tuha2..kauar agik pakataan si tuha auk.ha..ha..damia2 pun slmt bjya damp krja.sbaya2 drik majuant salako..idup salako..kur sumangat...